Bosnien och Kroatien - resan 2008

Nu ska jag börja berätta om min 1 månads långa resa. Har inte orkat ta tag i det ännu för det känns som att det finns en massa saker att skriva om. Men okej, here it goes.

På morgonen den 9 Juli lastade vi inn alla våra saker i bilen för att börja våran resa. Dagens mål var att ta sig till Växjö där vi skulle sova hos Alma och hennes familj. Efter sju timmars bilfärd var vi äntligen framme hos dem. Vi satt och pratade och hade det trevligt under kvällen och gick och lade oss lite för sent faktiskt. På morgonen vaknade vi av att våra mammor ropade att vi måste skynda oss. Vi lastade inn sakerna i bilen och började köra på threlleborg där vi skulle ta båten över till Tyskland. Som tur var slapp vi vänta länge på båten vilket vi alltid annars har fått göra. Väl på så gick Jag, Birre och Alma och kollade i taxfreen och bara degade. Efter ungefär 3 timmar var vi framme i Tyskland.

5 timmar senare hann vi fram till Tjeckien och vi åkte igenom Prag. Tog en hel del kort eftersom pappa satt och skrek att han såg en massa kända byggnader hela tiden som jag blev tvungen att fota. haha. Vi körde hela natten och kom fram till Slovakien på morgonen. Mot kvällen hann vi fram till Ungern där det var himla fint. Massa berg och skogar och riktigt vackert helt enkelt. Både min och almas pappa var riktigt trötta så vi övernattade på ett motell nära huvudstaden Budapest.
Morgonen därpå passerade vi Kroatien och kom sedan fram till Bosnien och till huvudstaden Sarajevo. Alma och hennes familj fortsatte färden mot Gorazde.

Den första veckan i Sarajevo åkte vi runt och besökte släkten. De flesta dagarna spenderades ändå hemma mos mormor och morfar med filmtittande på balkongen. Rätt tråkigt om jag ska vara ärlig.

Den andra veckan åkte vi till Neum tillsammans med Almas familj för att slappna av lite, sola och bada och allt som har med rikig sommar att göra. Vi hade riktigt roligt och fick oss en del roliga minnen därifrån ;) Tyvärr blev vi bara kvar där i fyra dagar trots att det var tänkt att vi skulle stanna i 7 dagar. Anledningen var den att vädret framöver skulle vara hemskt, regn blåst och åska var det som väntade oss om vi hade stannat. Så vi bestämmt oss för att packa ihop och åka tillbaka till Sarajevo.

Almas familj stannade i Sarajevo i två dagar. Jag lyckades övertala mamma och pappa om att låta mig följa med dem till Gorazde och jag är så fruktansvärt glad att jag gjorde det. Har aldrig haft så himla roligt nånsin. Jag var där i en hel vecka tillsammans med Alma. Träffade hennes släkt och hade det mysigt. Alem och hans vänner hade också kommit till staden vilket var riktigt passande (; Vi festade varenda kväll i en hel vecka och träffade en massa underbara nya människor. Vi var alltid på klubben Bomerang där våra nya vänner också alltid håller till. Vi dansade och skrattade och hade det helt enkelt bäst. saknar redan allt som har med det stället att göra. Det var helt underbart helt enkelt.
Den 2 Augusti var tyvärr den goda tiden slut och jag blev tvungen att åka hem till Sarajevo igen eftersom vi skulle åka tillbaka till Sverige den 4 Augusti. Så jag var tvungen att åka dit så jag skulle hinna träffa släkten lite till. De sista dagarna spenderades då i Sarajevo med släkten och den 4 Augusti lastades bilen på och vi åkte hem till Sverige igen.

Resan har varit helt fantastisk med både + och - sidor. Gorazde var det absolut bästa jag gjort och som jag absolut till 1000 vill göra om. <3 TACK alla härliga människor som gjorde detta till ett underbart minne.<3



Sådär ^^ det var den historian de :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0