Vinterresan. Budapest, Sarajevo, Gorazde. 17 Dec 08 - 6 Jan 09 !

Då ska jag berätta hela min och almas historia. Bosnien och Budapest , 17 december 2008 - 6 januari 2009


Jag satte mig på tåget klockan tio på morgonen den 16 december för att åka till Växjö där alma väntade på mig. Gjorde ett byte i Stockholm och ett i Alvesta. Resan tog ungefär 5 timmar + 1 timmes väntan i Stockholm. Lite småjobbigt, men lugnt värt det.

Väl framme på stationen i växjö var jag vid cirka tre tiden. Då möttes jag av en galet glad alma och hennes pappa. Hennes far skjutsade hem min väska och jag och alma tog en sväng på stan direkt. Kikade runt och pratade och taggade inför våran resa.

Sedan gick vi hem till alma, packade det sista och käkade gått på kvällen. Vi stannade uppe länge fast än vi egentligen inte borde ha gjort det då vi skulle upp klockan fyra på morgonen. I alla fall så lade vi oss vid tolv skulle jag tro. Vi vaknade som planerat klockan fyra och käkade en snabb frukost. Sedan var det bara att sätta sig i bilen och åka i två timmar till Göteborg, där vårat flyg skulle lyfta klockan 10.00. Vi checkade in väskorna och satte oss sedan med almas familj och väntade lite innan vi sa hejdå och jag och alma gick igenom säkerhetskontrollerna och in till gaterna och taxfreeaffärerna. Kikade runt där i ungefär en halvtimme och sedan var det dags för att gå på flyget. Det var första gången för alma när det gället att flyga. Men allt gick fint. Resan ner till Budapest tog cirka två timmar och där skulle vi byta flyg till Sarajevo. Där fick vi vänta en timme innan vårat plan hade landat och det blev boardingtime. Vi klev på flyget och flög i ytterligare 1 timme innan vi äntligen landade i Sarajevo, våran slutdestination för dagen. Hur glada som helst kliver vi in på flygplatsen och plockar fram passen, helt normalt och utan problem. Det sitter en kvinnlig polis där och hon tittar på våra pass. Så frågar hon: Ni är båda under 18 år? Och vi svarar att jaa, det är vi. Och det var då helvetet bröt loss. Då hände det vi aldrig någonsin hade ens tänkt tanken på att det kunde inträffa. Hon tar våra pass och ber oss sätta oss på bänken där nära passkontrollsdisken. Vi gör som vi blir tillsagda såklart. Efter att alla andra passagerare hade gått igenom passkontrollen så kommer hon fram till oss.

Polisen: Ni har alltså inte förälders tillstånd att resa , fast ni är under 18år?

Vi: Nej det har vi inte. Vi frågade dom vi bokade flygbiljetterna genom om vi behövde ha det tre gånger och dom sa att det inte var några problem.

Polisen: Jaha okej. Men vi har infört en lag för cirka 3 månader sedan att alla som åker utan föräldrar och är under 18 år måste ha målsmans godkännande.

Vi: jaha, men dom vi bokade genom sa att man inte behövde det.

Polisen: Joo men det gör man. Så ni är det såhär att ni två måste åka tillbaka till budapest och invänta papper från era föräldrar där, och då kan ni komma tillbaka hit.


Det var det sjukaste jag hört i hela mitt liv. Både jag och alma DOG på flygplatsen när vi fick veta detta. VI FICK INTE KOMMA IN I HELVETESLANDET UTAN BLEV TILLBAKASKICKADE TILL BUDAPEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Så fort hon sa att vi inte kunde komma in så ringde jag kära Krister, som hjälpte oss att boka flygbiljetter osv och totalt dampade sönder på honom. Vad jag sa håller jag däremot för mig själv, men jag dampade i alla fall sönder på honom. Och han den människan, när jag hade skrikit så sjukt mycket på honom och sakt en massa saker så säger han till mig: Ja men om du tar och lugnar dig lite så ska jag kolla här!

LUGNA MIG? SKA JAG LUGNA MIG? Alltså det var det sjukaste han kunde säga i den stunden. Här sitter jag och alma på en flygplats, vääädligt långt hemifrån och får inte komma in i landet och ska alldeles strax bli tillbakaskickade till budapest och så säger den jäveln till mig att jag ska lugna mig! Hahaha , vilket skämt! Jaa jag lugnade mig ju verkligen .. INTE!


I alla fall , han kunde inte göra så mycket för stunden utan 5 poliser följde med oss tillbaka upp till flyget där vi satte oss igen och åkte tillbaka till budapest. Helt förstörda, stressade och rädda var vi. Väl framme i budapest så ger piloten våra pass till polisen som står precis utanför flygdörren och han eskorterar oss ut till flygplatsen. En massa folk glor då jag och alma går där , omringade av poliser. Så otroligt pinsamt. Jag lovar att dom trodde att vi typ hade blivit ertappade med att smuggla knark eller något liknande. Vissa sjuka jävlar knäppte till och med kort på oss! Vem fan gör det egentligen?

Aa , polisen kopierade i alla fall våra pass och  eskorterade oss till en kille och en tjej som kunde prata bosniska. Dom berättade att vi antingen kunde stanna i Budapest och vänta på papperna från föräldrarna eller så kunde vi sätta oss på nästa flyg tillbaka till Göteborg. Jag och alma, som hade kämpat så fruktansvärt mycket för att denna resa skulle bli av valde ju självklart att INTE åka tillbaka till Göteborg. Enligt oss var det inte ens ett alternativ.

Som tur var så var människorna i Budapest otroligt hjälpsamma. De hjälpte oss att hitta ett hotell nära flygplatsen som dessutom hade gratis körning för alla som bodde där till och från flygplatsen. Det var fyrstjärning och väldigt fint. Men det hade vi absolut ingen chans att dra nytta av och relaxa lite. Vi var istället tvungna att ta taxi hit och dit och åka in till stan för att hämta papper från den svenska ambassaden i Budapest. Våra föräldrar faxade papperen till en tjej vid namn Cissi på ambassaden som var hur gullig och hjälpsam som helst. Ambassaden stängde och jag och alma kunde inte komma dit i tid för att hämta papperen och vi skulle flyga till sarajevo dagen efter. Så hon var så himla snäll och mötte upp oss på ett jättefint cafe inne i stan i Budapest. Dunapark hette cafet, hur stort och vackert som helst, det verkligen skrek lyx om det men ändå var det himla billigt.

Vi mötte i alla fall Cissi där och hon gav oss papper samt namn på kontaktperson i Sarajevo som även han jobbar på ambassaden och namn på polischefen på flygplatsen i Sarajevo. Dessa två skulle vi kontakta ifall vi fick problem igen. Alla var inblandade och alla visste att vi skulle komma, så vi var väntade. Vi fick köpa nya flygbiljetter eftersom våra biljetter hade blivit utnyttjade mot våran vilja när de skickade tillbaka oss. Så allt blev dubbelt så mycket dyrare än vad det var tänkte från början.

Dagen efter satte vi oss på flyget igen till Sarajevo, hemskt spända och nervösa. Flygningen tog en timme och sedan var det dags att möta "ödet". Vi kom fram till passkontrollen och lämnade fram passen. Så frågar polismannen (var en man denna gång) om vi har föräldrars tillstånd att resa ensamma. Jag lämnar fram våra papper och väntar spänt. Så frågar han:

•-         var det ni som var här innan och blev tillbakaskickade ?

•-         Ja det var det.

•-         Okej. (så tittar han på papperen ett bra tag, stämplar våra pass och ger oss allt tillbaka), sådär . Ha en trevlig vistelse.


LÄTTADE SOM TUSAN tar vi papperen och passet och går in i landet. Tar våra väskor och går ut och möter morfar och min kusin! Såå sjukt lättade och glada var vi, äntligen kunde våran resa börja på riktigt. Tänk om vi inte hade fått komma in i alla fall, om det varit nå fel på papperen? Det hade jag aldrig pallat! Då hade våran enda utväg varit att sätta oss på flyget hem till Sverige igen .. fyfan.


Den 19 december kom vi alltså fram till Sarajevo och denna gång utan problem. Vi åkte hem till mormor och morfar där det kom lite släktingar till mig och hälsade på. Vi bestämde oss för att åka direkt dagen efter till Gorazde eftersom det var planen redan från början. Självklart ville vi hållas oss till planeringen våran även om den blev ganska förstörd pga. allt det här med föräldrarnas tillstånd.

Den 20 december satte vi oss på bussen till Gorazde. Resan tog cirka 1,5 timme och vi var framme på eftermiddagen. Vi hälsade på almas släkt direkt och satt där och hade trevligt med dem. Sedan gick vi iväg till våran lägenhet där vi nu skulle spendera cirka 2,5 veckor själva. Helt otroligt skönt att bara få göra som man vill utan att ha föräldrar som tjatar på en att göra det ena och det andra.

Vi gjorde oss hemmastadda och gjorde oss klara för kvällen. Det var ju lördag när vi kom, så självklart satt vi INTE inne den kvällen. Vi tog oss en sväng ner på stan och mötte upp pojkarna. Vi spenderade hela kvällen med dem och hade de himla roligt! I princip alla våra kvällar såg ut så. Alltid jag, alma och killarna. Vi träffade våran enda tjejkompis en gång, det var kul det men inget slår att festa med Boysen, haha dem är så jävla roliga och härliga allihopa!


Nyår blev bestämt ganska sent, men pojkarna bjöd med oss dit där dom skulle fira nyår. Vi hyrde ett gammalt café och hade vårat partaj där! Från cirka nio på kvällen till halv sju på morgonen festades det loss! En jävla massa galenskap och skratt och stoj! Helt galet roligt. Självklart var ju inte allt ett stort plus. Som med typ alla festar man går på så är det ALLTID något som är lite sämre såklart. De sakerna tänker jag dock inte ta upp här. Men det roliga överträffar LÄTT de små negativa sakerna. Vi hade i alla fall asroligt och det kommer att vara ett grymt härligt minne för livet.  Det är även så himla positivt eftersom vi nu har fått så mycket bättre kontakt med de där nere så nu när vi kommer ner till sommaren så kommer det bli en jävla massa galenskaper! Ska bli så otroligt roligt och jag längtar något sjukt.


Vi kom hem sent varje kväll och sov till cirka 12 varje dag. Åt asgod frukost och gick sedan på lunch och kaffe någonstans inne i stan. Det är jättebilligt att leva där, maten kostar typ 10 kr och man blir mätt!! amazing! Vi lärde känna fler nya människor än dom vi redan kände när vi kom ner vilket är skitkul! Killarna där nere är galna i alla fall , haha ;D Helt annorlunda mot vad dom är här i Sverige and I love it. Störtsköna och sjukt flirtiga och charmiga! Jag och alma hade i alla fall askul med dem. Vi hade en dubbeldejt en kväll som jag inte tänker säga så mycket mer om, haha det var grymt kul i alla fall! hahah. Folk kom fram och bjöd ut en på en massa galna dejter och vägrade acceptera om man sa att man inte var intresserad. Jag fick även veta att det var exakt 11 killar som är kär i mig. Hahah de var ju lite småkul. Alltid trevligt att vara omtyckt! ;D . Så dom bjöd ut en på en massa knäppa dejter och sådant. Trevligt var det såklart!

Men vi hade som sakt grymt roligt och det var en jävla upplevelse allting. Nu riktar vi in oss på sommaren och fler underbar minnen med människorna där nere. Det kommer bli grymt roligt! Stora festivaler, fest varje kväll/natt, bad i sjön och en massa andra galenheter! TAGGATAGGATAGGA!



Bilderna är av väldigt dålig kvalitet eftersom det är tillåtet att röka överallt där vilket många gör också. Så alla ställen vi var på var väldigt rökfyllda vilket gjorde att korten blev dåliga. Men det syns iallafall :) Enjoy ! ( klicka på bilderna för att se en förstoring )

Nyårskorten!
       

Bilder från andra utekvällar!

härliga bartenders :) Jag, Alma och våran enda tjejkompis :D haha  

Annat
 Jag och min älskade kvinna <3 


Tack Alma och alla knasiga människor för en underbar resa och för alla härliga minnen. Vinterresan knäckte sönder och var helt fantastisk! Saknar allt redan och längtar tillbaka. Älskar dig kvinna! <3 I sommar då blir det resa dit igen och jävlar vilken grymm sommar vi kommer ha! Tack för allt!<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0